ثبت ۴۶ اثر در رسانه ملی گروه همخوانی کانون منتظران نور مریانج ر رسانه ملی

گروه همخوانی منتظران برای نخستین بار در استان همدان موفق به ثبت یک اثر ملی با امتیاز ((الف-عالی)) در رسانه‌ی ملی شده است.

در سال های اخیر و به خصوص پس از پایان هشت سال دفاع مقدّس، گرایش به فرهنگ بیگانه و فرهنگ غربی در بین جوانان ما رشد صعودی یافت.

به گونه ای که وقتی در بین برخی از جوانان از دین و فرهنگ خودی سخن به میان می آید به صورت علنی، بی میلی و بی علاقگی خود را به دین اظهار می کنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور آموزش نیروهای مستعد و گرایش بیش از پیش جوانان به دین مبین اسلام اقدام به راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کرد تا با گذراندن دوره های فرهنگی هنری توانمند شده و به منابع انسانی، فرهنگی و هنری برای نظام و کشور و سرمایه های عظیم انسانی برای رشد و توسعه کشور تبدیل شوند.

مساجد بهترین مکان برای حضور نوجوانان و جوانان  است و کانون های فرهنگی هنری مساجد با برگزاری برنامه های جذاب و مورد نیاز گروه هدف که همان نوجوانان و جوانان هستند، آنها را به این مکان مقدس جذب کردند تا این قشر را از آسیب های اجتماعی مصون نگه دارند.

یکی از برنامه های جذاب کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان ویژه نوجوانان و جوانان تشکیل گروه های همخوانی و مدیحه سرایی است.

مدیحه سرایی از جمله زیباترین و تاثیرگذارترین هنرهای فرهنگی، دینی و قرآنی است که کمتر مجالی برای درک ظرائف و زیبایی های آن بوده است.

به مناسبت سالروز تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد برآن شدیم تا با یکی از موفق ترین گروه های همخوانی و مدیحه سرایی کانون های مساجد استان همدان به گفتگو بپردازیم، که توجه مخاطبان را به گفتگوی جذاب با احمد یاری، سرپرست گروه سرود و همخوانی منتظران‌ مریانج جلب می کنیم.

 

لطفاً تاریخچه‌ای مختصر از زمان فعالیت گروه بگویید؟

تاریخچه‌ی فعالیت گروه به دو دهه پیش بر می‌گردد که در زمینه‌ همخوانی قرآن کریم، تواشیح و سرود تولیداتی داشته‌ایم. اما از سال ۱۳۹۰ گروه به صورت سازماندهی شده تشکیل شد و پس از گذشت دو سال از تاریخ تأسیس، فعالیت حرفه‌ای آن شکل گرفت.

 

گروه همخوانی در بدو تاسیس با همین اعضاء شروع به کار کرد؟ یا اعضای گروه تا به حال تغییر کرده‌اند؟

اکثریت اعضاء از همان بدو کار گروه همخوانی تا به الان حضور داشته‌اند و به نوعی اساس شکل‌گیری گروه، وجود همین افراد مستعد در کانون فرهنگی منتظران نور حضرت “مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف” می‌باشد و به تدریج با شناخت افراد مستعد توسط کمیته استعدادیابی موفق شدیم اعضاء متخصص ، فنی و مشتاق را نیز به گروه اضافه کنیم.

 

نحوه‌ی تمرینات چگونه است؟

تمرینات ما به دلیل گستردگی کار به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که برای هر کدام در هفته وقت خاصی را قرار داده‌ایم. آموزش مباحث موسیقی، نحوه‌ی اجرا و متنوع‌سازی آن، تمرین قطعات جدید و … در دستور کار ما قرار دارد. هم‌چنین هفته‌ای ۵ جلسه تمرین داریم که یک جلسه‌ی آن آموزش در محضر یکی از اساتید مجرب موسیقی کشور می‌باشد.

 

استقبال مردم از گروه و اجراها را چگونه می‌بینید؟

به لطف خداوند موفق شدیم اثرگذاری مطلوبی را در مخاطبان ایجاد کنیم و همین امر باعث مداومت گروه در تولیدات جدید و مستمر بودن کار شده است و برنامه‌های گوناگون این گروه از آیتم‌های مورد پسند مردم بوده است.

 

آیا خودتان هم قطعه‌ای منتشر کرده‌اید؟

تاکنون ۴۶ اثر با موضوعات مختلف اعم از مناسبت های ملی، ائمه اطهار(ع) تولید کنیم.

 

هر گروهی برای اینکه بخواهد مطرح شود باید یک امضاء از خود داشته باشد، امضاء شما چیست؟

در پاسخ به این سوال یک مژده به مردم شریف همدان می‌دهم و آن این است که برای اولین بار یک گروه همخوانی در استان همدان موفق به ثبت یک اثر ملی با امتیاز ((الف-عالی)) در رسانه‌ی ملی شده است و این اثر با موضوع انقلاب اسلامی و پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که ((من انقلابی‌ام – دیپلمات نیستم)) تولید شده است. یکی دیگر از اثرات شاخص این گروه کاری است با عنوان Prophet در مدح رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله و سلم که به صورت سه زبانه همراه با نماهنگ تولید شده و بسیار مورد اقبال قرار گرفته است.

 

آیا تاکنون در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف شرکت کردید؟ حائز چه رتبه‌هایی شدید؟

حوزه‌ی اصلی فعالیت گروه همخوانی منتظران‌ مریانج در زمینه‌ مسابقات نیست و تمرینات ما شکل مسابقه‌ای ندارد. اما به منظور نمایش کیفیت و قدرت این گروه، سال گذشته در جشنواره‌ی ملی آواها و نغمه‌های آسمانی شرکت کردیم که از بین هزار اثر ارسال شده از گروه‌های مختلف در سطح کشور، جزء هفت گروه برتر قرار گرفتیم و تک‌خوان این گروه نیز به عنوان تک‌خوان برتر کشور مورد تقدیر واقع شد .

 

شما در خارج از استان هم به اجرا پرداختید؟ بفرمایید دعوت از کجا و چگونه بوده است؟

به مناسبت‌های گوناگون به ویژه در اعیاد و شهادت ادمه اطهار(ع) به اجراهای مختلفی در استان‌های مختلف کشور پرداختیم و حتی با وجود گروه‌های مطرح در تهران بارها در این استان اجرا کردیم که آخرین آن ، اجرا در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بوده است.

 

در رابطه با برنامه‌های بعدی گروه هم توضیح دهید؟

در حال حاضر دو اثر در رابطه با حضرت فاطمه‌ زهرا “سلام الله علیها” در دست تولید داریم و همچنین کلیپ‌ سازی در زمینه انقلاب و تولید یک اثر ملی دیگر با محور خانواده، با مشارکت قرارگاه فرهنگی خاتم الاوصیاء از دیگر برنامه های این گروه می‌باشد که در حال حاضر جلسات هم‌اندیشی و تولید محتوای آن با حضور اساتید دانشگاهی مجرب در حوزه خانواده در حال برگزاری است و در اوایل سال آینده مرحله‌ تولید و کلیپ‌ سازی آن شروع خواهد شد.

 

آیا تاکنون آلبومی هم منتشر کردید؟ در چه زمینه‌ای بوده؟

تولیدات ما به صورت تک اثر بوده و به دلیل جذابیت در اجرای آن، خیلی تمایل به پخش آن در قالب آلبوم نداریم که البته این امر بر خلاف میل ماست و به دلیل نیاز به منابع مالی و نبودن پشتیبان، فعلا اقدامی در این زمینه انجام نداده‌ایم.

 

آیا برنامه‌ای برای گسترش و توسعه‌ی گروه خود دارید؟

کسب تجربه از اساتید فن در این حوزه و ارتباط تنگاتنگ با آنان ، تشکیل گروه سرود نوجوانان و نونهالان از برنامه های پیش بینی شده در جهت توسعه گروه همخوانی منتظران است.

 

برای این که در تورهای خارجی هم پذیرفته شوید چه کارهایی انجام داده‌اید؟

تولید آثار چند زبانه با محوریت قرآن و اهل بیت “علیهم السلام” ، اجرا در چندین جشنواره بزرگ بین المللی و حضور در شبکه‌های مختلف تلویزیونی از اقدامات ما در این زمینه بوده است که البته فراگیری آموزش‌های مختلف زبان‌های خارجی در دستور کار کمیته‌ آموزش گروه قرار دارد.

 

چقدر پیشرفت خود را مرهون کانون فرهنگی و هنری مساجد خودتان می دانید؟

به جرأت می‌توان گفت تمامی توفیقات حاصل شده، مرهون وجود کانون فرهنگی و هنری منتظران نور شهر مریانج می‌باشد. انتخاب اعضاء گروه ، استفاده از فضا و تجهیرات این کانون از برکات دارالقرآن منتظران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شهر مریانج است.

 

بسیار متشکرم از این فرصت، حرف آخر با شماست.

در پایان از حضرت‌عالی به منظور وقتی که در اختیار ما قرار دادید و هم‌چنین کلیه عزیزانی که ما را در پیمودن این راه یاری رسانده‌اند تقدیر و تشکر می‌کنم.

گفگنو از خانم قادری، خبرگزاری شیستان

نوشته های مرتبط