به یاد آخرین نماز حسین(ع)، در اولین وقت ظهر عاشورا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مریانج، از اهداف مهم امامان معصوم (ع) در تمام لحظات زندگی، توجه دادن عملی به اهمیت و سازندگی احکام شرعی به خصوص عبادات می باشد. امام علیه السلام نماز را در میدان جنگ در اول وقت اقامه نمود. به راستی وقتی رهبران و پیشوایان دین در صحنه خون و جهاد، این چنین ارزش و جایگاه نماز را پاس می دارند و نماز را به تمام معنا در آن شرایط سخت و طاقت فرسا، این گونه به پا می دارند، آیا سستی و سهل انگاری نسبت به نماز برای ما- که به دور از آن صحنه های دشوار و در دامن آسایش هستیم- روا است؟ آیا منطقی و قابل قبول است که نسبت به آن پاکان و برگزیدگان، اظهار عشق و محبت کنیم و خود را پیرو و مطیع آنان بدانیم، آن گاه نمازی را که سرلوحه اعمال آنان است و جنگ و جهاد و فداکاری ایشان برای زنده نگه داشتن و برپا داشتن آن است، جایگاه واقعی خود را در زندگی ما نداشته باشد؟

حال مردم مریانج نیز به مانند دیگر عزاداران حسینی، بعداز شنیدن ندای اذان ظهر، دست از عزاداری کشیده و با گرفتن وضو، در صفوف بهم فشرده نماز ظهر و عصر را به امامت حجت‌السلام  دکتر رستمی اثامه کردند.

بسیار لذت بخش بود که با وجود طبل‌، و سنج و بلندگو هیأت‌ها، به هنگام صدای اذان، نوایی خوش تر از الله اکبر به گوش نرسید و این یعنی همان عشق بازی با خدای سرور و سالار شهیدان.

نماز پرچم اسلام، نماد بندگی، نماد توحید و آزادی اندیشه است، برای هر مسلمان آشکار است که نماز بعد از کلمۀ توحید و باورمندی به توحید و یگانگی خداوند و گسترش و تداوم اصل توحید در هستی خداوند است. نماز از جمله پنج بنای اعتقادی مسلمانان است که هر یک به گونه ای بنیادی ترین اصول اعتقادی، توحید، عدالت، آگاهی، آزادی و معاد را بر می تابند. بدون تردید هر مسلمانی به اصول پنج گانۀ اسلامی باور استوار داشته و خود را مکلف به اجرا و عملی کردن آنان می پندارند؛ نماز نزدیک ترین راه و کوتاه ترین فاصله برای تقرب انسان با خداوند، در نماز است که ضریب تقرب انسان با خداوند به صفر تقرب کرده و با فرو ریختن دیوار های آهنین میان خدا و انسان، بالاخره انسان در نزدیک ترین فاصلۀ قاب و قوسین با خداوند به مقام وصلت نایل می آید. نماز مومن در واقع آیینۀ تمام نمای زندگی واقعی او است که ارزش های مادی و معنوی زنده گی او را بازتاب داده و تجسم عینی اعمال واقعی او در دنیا؛ البته برای پاداش حقیقی در دنیا و آخرت است. به این ترتیب نماز سمبل استوار باورمندی ها برای اعتلای ارزش های معنوی و مادی بوده و نماد راستین حقیقت، توحید، عدالت، آگاهی و آزادی های گوناگون به شمار می رود.

و خوشا به سعادت کسانی که روز عاشورا به مانند مولای خود در اولین وقت، نماز عاشقانه‌ای را اقامه کردند.

انتهای پیام/

photo_2016-10-13_09-08-40 photo_2016-10-13_09-08-29 photo_2016-10-13_09-08-14 photo_2016-10-13_09-07-54

نوشته های مرتبط