به کارگیری سیستم نوین شهرسازی و نوسازی در شهرداری

کارشناس شهرسازی شهرداری مریانج از به کارگیری سیستم نوین شهرسازی و نوسازی در شهرداری این شهر خبر داد.

مسعود اسداللهی با اشاره به محاسن سیستم یکپارچه شهرسازی و  نوسازی، اظهار کرد: امروزه سهولت دسترسی به اطلاعات بدون محدودیت مکانی و زمانی از ویژگی‌های شهر الکترونیک تلقی گردیده و موجب تحول در امور اداری و خدمت رسانی به ارباب رجوع می گردد.

وی ادامه داد: سیستم یکپارچه شهرسازی یکی از سامانه‌های جدید شهری به حساب می‌آید که در جهت خدمت‌رسانی در حوزه مدیریت شهری در ۱۸ مرکز استان و ۱۸۰ شهر کشور راه اندازی شده است که این نرم افزار به منظور هماهنگی بیشتر شهرداری‎‌ها با دولت الکترونیک و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان مطابق با سیستم‌های نرم افزاری پیشرفته طراحی و اجرا شده است.

کارشناس شهرسازی شهرداری مریانج تصریح کرد: محاسبه سریع و دقیق عوارض، صدور الکترونیکی پروانه و پایان کار، ارجاع تخلفات به کمیسیون‌های مربوطه، صدور دستور نقشه و ارتباط مستقیم با سازمان نظام مهندسی از جمله مزیت‌ها و کارکردهای این سامانه محسوب می‌شود.

وی با بیام اینکه سیستم سنتی شهرسازی در شهرداری‎ها مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان بوجود می‌آورد، افزود: می توان به بروکراسی پیچیده و زمان بر اخذ پروانه ساخت، مراجعات حضوری شهروندان، خطاهای احتمالی و بسیاری از این قبیل اشاره کرد که راه اندازی سامانه الکترونیکی جدید تقریباً همه مشکلات موجود را مرتفع ساخته است.

اسداللهی اضافه کرد: در همین راستا شهرداری مریانج با هدف یکسان سازی سیستم جامع شهرسازی و اجرای هماهنگ ضوابط و مقررات در شهر و رعایت عدالت اجتماعی و همچنین تسهیل در پاسخگویی به متقاضیان و حذف اشتباهات و برداشتهای متفاوت از ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی بررسی و مطالعه طرح سیستم یکپارچه از سال ۱۳۹۲ آغاز و پس تهیه زیرساخت‌های مورد نیاز نرم افزار در سال ۱۳۹۳ مرحله اجرایی آن در دستور کار شهرداری مریانج قرار گرفت.

وی تاکید کرد: این سامانه با هدف بهبود روند خدمت رسانی به شهروندان، شفاف سازی نحوه محاسبه عوارض، جلوگیری از اعمال سلیقه در نحوه محاسبات، یکپارچه سازی بانک اطلاعاتی شهرداری مریانج و پاسخگویی دقیق و سریع به شهروندان راه اندازی شده است.

کارشناس شهرسازی شهرداری مریانج با اشاره به فوائد مهم این سامانه اشاره کرد و گفت: تسهیل و تسریع در انجام امور درخواستی مراجعین، رهایی از بی‌نظمی‌ها و دغدغه‌های ناشی از آن، جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای با پرونده‌ها، ثبت و نگهداری سوابق املاک، معابر و مشاغل در سیستم، انجام محاسبات درآمدی به صورت دقیق و تسهیل در اخذ عوارض و درآمدهای شهرداری‌ها، امکان تهیه گزارش‌ها و نمودارهای آماری در سطوح مختلف، استفاده از ابزارهای جدید جهت اتوماسیون امور، افزایش بهره‌وری و حرکت در جهت تکنولوژی جدید و رسیدن به شهرداری و شهر الکترونیک و… از ده‌ها فوائد و محاسن این سیستم است.

وی انجام این طرح در شهرداری مریانج را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: با استفاده از سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی در شهرداری مریانج طی دو سال گذشته تمام پروانه‌های ساختمانی به صورت تک برگی و با بارکد امنیتی که امکان جعل اسناد را از بین می‌برد صادر گردیده است.

اسداللهی اظهار کرد: در مجموع سال های ۹۴ و ۹۵ تعداد ۹۳مورد پروانه ساختمانی، ۱۳ مورد عدم خلاف ساختمانی، ۱۵ مورد پایانکار،۳۸۵ مورد استعلام ادارات، ۲۶ مورد اصلاح پروانه از طریق این سیستم تحت وب انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت اطلاعات کلیه پروانه‌های صادر شده از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ به تعداد ۱۹۵۰ مورد و ممیزی املاک فاقد پروانه به تعداد۵۱۰ مورد از طریق این سیستم به ثبت رسیده است که باعث تسریع در صدور پروانه ساختمانی و تسهیل امورات مراجعین به شهرداری را شده است.

کارشناس شهرسازی شهرداری مریانج از اجرای برنامه‌های بعدی این شهرداری برای الکترونیکی شدن امورات مردمی خبر داد و افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در فازهای بعدی این پروژه این امکان وجود دارد که شهروندان از طریق وب سایت شهرداری مریانج و با وارد کردن کد نوسازی ملک خود کلیه اطلاعات ساختمان، از جمله مساحت دقیق، میزان تعریض، تراکم، قیمت منطقه‌ای و تعداد طبقات مجاز جهت ساخت را مشاهده نمایند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با این اقدام گام موثری را در جهت به روز آوری عملکرد اداری شهرداری و ارائه خدمات مناسب به شهروندان محترم مریانج، فراهم آوریم.

انتهای پیام/

نوشته های مرتبط